Ympäristövastuullisuus:

Panostimme vihreämpiin valintoihin

Lahden Talot panosti merkittävästi ympäristövastuullisuuteen useissa eri hankkeissa vuonna 2020.

Ympäristövastuullinen toiminta on Lahden Taloille tärkeää. Suurimmat vihreät valinnat tehdään Lahden Talojen uusien asuntojen suunnitteluvaiheessa, jolloin kodit suunnitellaan mahdollisimman energiatehokkaiksi. Rakentamisessa hyödynnetään uusiutuvia energianlähteitä aina silloin, kun se on mahdollista.
− Haluamme aidosti pienentää asumisen hiilidioksidipäästöjä. Ympäristöä huomioivilla ratkaisuilla teemme kiinteistöistämme energiatehokkaampia ja samalla saavutamme myös kustannussäästöjä, sanoo Lahden Talojen isännöintipäällikkö Matti Koskinen.

Kaikissa Lahden Talojen uudiskohteissa on A-energialuokan tunnus, joka kertoo rakennuksen parhaasta mahdollisesta energiatehokkuudesta. Energiatehokas rakennus pienentää muun muassa sähkön ja lämmönkulutusta sekä hillitsee asumisen ilmastovaikutuksia ja hiilidioksidipäästöjä. Laadukkaat materiaalivalinnat puolestaan varmistavat sen, että kodit myös kestävät mahdollisimman hyvin aikaa ja kulumista.

Myös pienemmillä vihreämmillä valinnoilla on merkitystä. Energiaa säästävät led-lamput ovat Lahden Talojen uudiskohteiden vakiovarusteena ja lisäksi huoneistokohtaisten vesimittareiden ansiosta asukkaiden on helppo ottaa oma vedenkulutus suurennuslasin alle.

Lahden Talot on panostanut myös uusiutuvan energian hyödyntämiseen, rakentamalla aurinkopaneelivoimalat kaikkiin uudiskohteisiinsa.
− Käytämme aurinkopaneelivoimaloiden tuottamaa sähköä paikallisesti muun muassa rakennusten viilentämiseen kesäaikaan. Yhteensä meillä on jo 11 aurinkopaneelivoimalaa käytössä eri puolilla Lahtea, Koskinen sanoo.

Uudiskohteiden lisäksi myös perusparannuskohteissa tehdään paljon töitä kotien energiatehokkuuden lisäämiseksi.

Kaikesta Lahden Talojen purkujätteestä peräti 90 prosenttia pääsee kierrätyksen kautta uudelleen käytettäväksi.

Asumisen hiilidioksidipäästöjä onnistuttiin vähentämään

Lahden Talot järjesti jo kolmatta kertaa asukkailleen MiniMoi!-kilpailun, jolla onnistuttiin edelleen vähentämään asumisen hiilidioksidipäästöjä. Kilpailussa kiinteistöt kilpailevat siitä, mikä kiinteistö tiputtaa eniten päästöjään vuoden mittaisen kilpailukauden aikana.

Kiinteistöjen yhteenlasketut päästöt vähenivät 50 prosenttia eli 4 100 tonnia.

Viime kilpailukauteen verrattuna kiinteistöjen yhteenlasketut päästöt vähenivät 50 prosenttia eli 4 100 tonnia. Asukasta kohden hiilidioksidipäästöt olivat kilpailukaudella 567 kiloa vuosittain, kun ne edellisenä vuonna olivat 1 088 kiloa.

Kuluneen kilpailukauden voitti vuonna 1991 rakennettu Metsolankatu 2 ja 4, joka onnistui vähentämään päästöjään 56,5 prosenttia edelliskauteen verrattuna. Tulos parani kaukolämmön päästövähennyksillä, johon vaikutti myös asukkaiden selkeästi pienentynyt kokonaisvedenkulutus.

Kilpailukausi oli koronapandemian vuoksi poikkeuksellinen.
− Tiettyinä kuukausina jätemäärät kasvoivat, sillä asukkaat olivat tavallista enemmän kotona. Asukkaat kuitenkin lajittelivat jätteet tarkemmin, sillä sekajätemäärä asukasta kohden laski vuoden takaisesta 18,7 litrasta per asukas per viikko 17,4 litraan.

Olemme saaneet pitkäjänteisellä työllä innostettua asukkaamme mukaan parempaan jätteidenlajitteluun.

− Olemme saaneet pitkäjänteisellä työllä innostettua asukkaamme mukaan parempaan jätteidenlajitteluun, panostamalla muun muassa neuvontaan sekä optimoimalla jäteastioiden tyhjennysväliä, kertoo Lahden Talojen ympäristöpäällikkö Elina Rantanen.

Yhdessä asukkaiden kanssa mukana tukemassa luonnon monimuotoisuutta

Lahden Talot oli mukana tukemassa myös luonnon monimuotoisuutta uudella tavalla, kun mehiläisille tarjottiin rauhallinen pesintäpaikka Timonkatu 5:n pihasta.
− Kun kuulimme, että mehiläispesiä on mahdollista tuoda kerrostalojen pihoille, päätimme heti osallistua pörriäisten pelastamiseen. Mehiläisten määrä on vähentynyt huolestuttavasti viime vuosina. On ilo olla yhdessä asukkaidemme kanssa mukana tämän kaltaisessa ympäristövastuullisessa toiminnassa, joka on osa myös yhtiömme strategiaa, Rantanen kertoo.

On ilo olla yhdessä asukkaidemme kanssa mukana tämän kaltaisessa ympäristövastuullisessa toiminnassa, joka on osa myös yhtiömme strategiaa.

Timonkatu 5:n nurmikosta rajattiin myös niittyalue, joka edisti niittykasvien leviämistä, toi asukkaiden silmille iloa, paransi mehiläisten pölyttämismahdollisuuksia ja myös muiden hyönteisten hyvinvointia.
− Niitty oli Timonkadun asukastoimikunnan puheenjohtaja Mika Kuisman idea. Hän haki niitylle omatoimisesti EU-rahoitusta ja hän teki kylvötyön talkoohengessä. Olemme iloisia, että asukkaistamme löytyy näin aktiivisia toimijoita ympäristömme hyväksi, Rantanen iloitsee.

Rantasen mukaan mehiläispesäkokeilu sujui niin hyvin, että ensi kesänä mehiläispesiä voidaan viedä muidenkin talojen pihoille.

Hollolankatu 3:n asukkaita Lahden Talot puolestaan innosti kaupunkiviljelyyn tuomalla viljelylaatikot talon pihalle. Kysymyksessä oli kolmen toimijan: Lahden Talojen, Blokgårdenin ja Inspiksen yhteishanke, jossa pilottikerrostalolle toimitettiin viljelylaatikot, joihin taimet oli istutettu valmiiksi. Yhteensä 14:stä viljelylaatikosta saatava sato tuli asukkaiden käyttöön.
− Halusimme tarjota asukkaillemme mahdollisuuden kaupunkiviljelyyn, mutta heidän ei kuitenkaan tarvinnut sitoutua sataprosenttisesti viljelylaatikoiden hoitoon, vaan kokeilussa lahtelainen yhdistys Inspis vastasi viljelmien hoidosta, Koskinen kertoo.

Rantasen mukaan kaupunkiviljelykokeilu oli onnistunut, mutta ensi kesänä Lahden Talot haluaa kannustaa asukkaita hoitamaan viljelylaatikot itse, alusta loppuun.
− Ajattelen, että on aika palkitsevaa upottaa kädet itse multaan ja saada satoa sitten aikanaan, Rantanen sanoo.

Koskinen lisää, että kaikilla Lahden Talojen asukkailla on ollut jo ennen tätäkin kokeilua mahdollisuus omatoimiseen kaupunkiviljelyyn.
− Toivomme, että tämä kokeilu saa asukkaamme innostumaan kaupunkiviljelystä vieläkin enemmän tulevana kesänä.

Katso lisää ympäristövastuullisesta toiminnastamme: