Realisointi:

Kehitämme kiinteistökantaamme strategiamme mukaisesti

Lahden Talojen kiinteistökanta kehittyi vahvasti myynnin, perusparannusten ja uudisrakentamisen kautta vuonna 2019. Kehitystyö jatkuu aktiivisesti myös tulevien vuosien aikana.

Kiinteistöjen myyminen on osa Lahden Talojen strategista uudistusohjelmaa, jonka mukaan kiinteistökantaa kehitetään suunnitelmallisesti luopumalla joistakin kiinteistöistä, perusparantamalla nykyisiä kiinteistöjä sekä investoimalla uudistuotantoon.

– Kiinteistökannan kehittäminen on Lahden taloille tärkeää, sillä se mahdollistaa asukkaillemme korkealaatuisen, kohtuuhintaisen ja vihreämmän vuokra-asumisen nyt ja tulevaisuudessa, sanoo Lahden Talojen toimitusjohtaja Jukka Anttonen.

Kiinteistöjä myytiin viideltä asuinalueelta

Vuoden 2019 aikana Lahden Talot asetti kiinteistöjä myyntiin yhteensä viideltä alueelta. Ahtialan, Kiveriön ja Nastolan Rakokiven asuinalueilta myytiin yhteensä kolme kiinteistökokonaisuutta.

Ahtialasta myytiin vuonna 1993 valmistunut pientalojen kiinteistökokonaisuus osoitteessa Sepänniemenkatu 2. Pientaloalueella on yhteensä 82 asuntoa. Kiveriöstä puolestaan myyntiin kaksi vuonna 1983 valmistunutta kerrostaloa, joissa on yhteensä 63 opiskelijakäytössä olevaa huoneistoa. Kohde sijaitsee osoitteessa Hirsimetsäntie 94. Kiinteistöjen uudet omistajat ovat Royal House Oy, JHS-Kiinteistöt Oy ja Sibvest Oy. Kaikki myydyt asuintalot olivat vuokrauskäytössä.

Kiinteistöjen myyminen oli osa Lahden Talojen uudistusohjelmaa, sanoo Lahden Talojen toimitusjohtaja Jukka Anttonen.

Lahden Talot myi yhteensä neljä vuonna 1973 valmistunutta kerrostaloa Nastolan Rakokiven alueelta, osoitteista Ratsutie 29, 31, 33 ja 35. Royal House Oy, JHS-Kiinteistöt Oy ja Sibvest Oy ovat nyt kiinteistöjen uusia omistajia.

Nastolan Rakokiven alue on yksi isoimmista kehityskohteistamme.

– Rakokiven alue on yksi isoimmista kehityskohteistamme, sillä tavoitteenamme on pitää Nastolan alue elinvoimaisena. Myimme Ratsutien kiinteistöjä kuluneen vuoden aikana, mutta rakensimme samaan aikaan Pulteritielle uuden kerrostalon ja myös Vasaratielle nousee kaksi uutta viisikerroksista A-energialuokan kerrostaloa vuonna 2020, Anttonen kertoo.

Kiinteistöjä myytiin myös Mukkulasta sekä Keski-Lahdesta. Mukkulan Ritaniemenkatu 10:stä myytiin kolme vuonna 1970, 1980 ja 1981 valmistunutta, opiskelijakäytössä olevaa kerrostaloa, joissa on yhteensä 154 huoneistoa. Myydyssä vuonna 1958 valmistuneessa Vesijärvenkatu 36:ssa oli 45 asuntoa ja kahdeksan liikehuoneistoa. Kiinteistöjen uudet omistajat ovat Innovest Kiinteistöt Oy ja Nordic Business Investments Oy.