Perusparannushanke:

Paransimme kiinteistömme laatutasoa ja energiatehokkuutta

Lahden Talot toteutti Lautamiehenkadulla mittavan perusparannushankkeen, jolla parannettiin niin kiinteistön laatutasoa kuin energiatehokkuutta.

Lahden Talojen vuoden 2020 suurin perusparannuskohde sijaitsee Lahden Asemantaustan alueella, osoitteessa Lautamiehenkatu 4. Vuonna 1991 rakennetussa luhtitalossa on 29 asuntoa, joiden ikkunat, vesikate, käyttövesiputkisto ja lattiapinnoitteet uusittiin. Uudet ikkunat, ilmanvaihdon parantaminen ja lämmitysjärjestelmän ohjaus rakennusautomaatiolla parantavat kiinteistön energiatehokkuutta. Kohteen perusparannuksen yhteydessä modernisoitiin myös taloyhtiön yhteinen pesula, kuivaushuone, pyörävarasto sekä häkkivarasto. Alakerran asuntoihin tehtiin myös terassit.

Mittavalla hankkeella parannettiin merkittävästi koko kiinteistön laatutasoa ja asumisviihtyisyyttä sekä vastattiin nykypäivän asumisen vaatimuksiin.
− Kiinteistön omistajina meille on tärkeää, että käytämme aina hyviä rakennusmateriaaleja sekä perusparannushankkeissamme että uudiskohteissamme. Niiden on kestettävä hyvin aikaa ja kulutusta, kertoo Lahden Talojen kiinteistöjohtaja Harry Koskela.

Lautamiehenkadulla perusparannukseen sisältyi isommissa asunnoissa myös asuntokohtaisia huonejakouudistuksia.
– Yhteistyössä arkkitehdin kanssa suunnittelimme, kuinka saamme huoneiden väliseiniä purkamalla lisättyä merkittävästi valoa koteihin. Näin saimme asunnoista avarampia, valoisampia ja nykyaikaisempia. Onnistuimme tässä mielestäni hyvin, Koskela sanoo.

Pienilläkin korjaustöillä on merkitystä energiatehokkuuteen

Lautamiehenkadun kohteessa niin kuin muissakin Lahden Talojen perusparannushankkeissa mietitään aina, miten kiinteistöstä saadaan energiatehokkaampi. Koskelan mukaan pienilläkin korjaustöillä voidaan parantaa kiinteistön energiatehokkuutta.
– Korjausrakentamisessa energiatehokkuusasioiden valintojen tekeminen on erilaista kuin uudistuotannossa. Jos koko talotekniikka uudistetaan, pystymme parantamaan vanhemmankin kiinteistön energialuokkaa. Myös ikkunoiden vaihdolla sekä ilmanvaihdon ja lämmitysjärjestelmien modernisoinnilla on iso merkitys. Lisäksi rakennusautomaation säätöjen tulee olla kohdallaan. Ulkoseinän avaaminen ja lämmöneristeiden lisääminen ovat äärimmäisiä keinoja energiatehokkuuden lisäämiseen.

Lautamiehenkadun kohteessa, niin kuin muissakin Lahden Talojen perusparannushankkeissa mietitään aina, miten kiinteistöstä saadaan energiatehokkaampi.

Lahden Talot näkee perusparannuksen todelliset vaikutukset Lautamiehenkadun kiinteistön energiatehokkuuteen aikaisintaan vuoden kuluttua korjaustöistä.
– Rakennusautomaation tekemien mittausten myötä pääsemme analysoimaan dataa ja tekemään havaintoja muutoksesta, Koskela sanoo.