Uudiskohteet:

Rakensimme 300 uutta kotia

Laadukkailla ja energiatehokkailla kodeilla vastataan asukkaiden toiveisiin.

Vuosi 2020 oli uudiskohteiden investointien määrällä mitattuna Lahden Talojen historiassa ennätyksellinen: eri puolelle Lahtea rakennettiin yhteensä 300 uutta asuntoa. Laadukkaita ja järkevänhintaisia A-energialuokan asuntoja nousi kysytyille keskusta-alueille Saimaankadulle ja Nastolan Rakokiven Vasaratielle. Myös uusia opiskelija-asuntoja rakennettiin Niemen kampusraitin varrelle Laatikkotehtaankadulle.

Uustuotantoinvestointien arvo ylitti 35 miljoonaa euroa.
− Panostamalla laadukkaisiin ja järkevän hintatason uudiskohteisiin, olemme kilpailukykyisiä myös tulevaisuuden vuokra-asuntomarkkinoilla, sanoo Lahden Talojen toimitusjohtaja Jukka Anttonen.

Panostamalla laadukkaisiin ja järkevän hintatason uudiskohteisiin, olemme kilpailukykyisiä myös tulevaisuuden vuokra-asuntomarkkinoilla.

Uudiskohteiden rakentamisessa Lahden Talot uskoo laadukkaisiin ratkaisuihin. Asukkaille laatu näkyy korkeatasoisten rakennusteknisten perusratkaisujen ohella selkeimmin asuntojen hyvässä koossa, laadukkaassa varustetasossa ja tyylikkäissä pintamateriaaleissa.
− Kaikissa uusissa kodeissamme on vinyylilankkulattiat ja lattialämmitys kylpyhuoneessa. Keittiöstä löytyvät laminaattitasot, induktioliesi ja astianpesukone. Asuinnoissa on tilavat lasitetut parvekkeet. Rakennuksessa on myös sisäantennijärjestelmä matkapuhelinverkon kuuluvuuden varmistamiseksi sekä yhteisinä tiloina talosauna, monitoimitila, pesula ja kuivaushuoneet, kertoo Lahden Talojen kiinteistöjohtaja Harry Koskela.
− Kun rakennamme itsellemme, meidän kannattaa panostaa laadukkaisiin ratkaisuihin, jotka kestävät rakennuksen koko elinkaaren, Anttonen muistuttaa.

Myös ympäristövastuullinen toiminta on Lahden Taloille tärkeää ja siksi myös energiatehokkuus on rakentamisen keskiössä. Kaikissa uudiskohteissa on A-energialuokan tunnus, joka kertoo rakennuksen parhaasta mahdollisesta energiatehokkuudesta.
− Energiatehokas rakennus pienentää muun muassa sähkön- ja lämmönkulutusta sekä hillitsee asumisen ilmastovaikutuksia ja hiilidioksidipäästöjä. Näin säästetään sekä luontoa että asumisen euroja, Anttonen sanoo.

Lahden Talojen uudiskohteisiin on rakennettu aurinkopaneelivoimalat, joiden tuottamaa sähköä käytetään paikallisesti muun muassa rakennuksen viilentämiseen. Yhteensä aurinkopaneelivoimaloita löytyy jo 11 kappaletta Lahden Talojen kiinteistöstä.

Uudiskohteiden piha-alueilla, yhteistiloissa ja asuntojen kiinteissä valaisimissa käytetään led-valoja, jotka ovat energiatehokkain valinta valaistukseen.

Lisäksi kaikki Lahden Talojen kohteet on liitetty yhteen kattavaan kiinteistönhallintajärjestelmään, jonka analytiikka antaa entistä parempaa ohjaus- ja ennakointitietoa kiinteistöhallintaan.

Keskusta-alueen kodeilla hyvä kysyntä

Lahden keskusta-alue sai lisää kaivattuja vuokra-asuntoja, kun Lahden Talot rakensi Paavolan kaupunginosaan Saimaankadulle kaksi uutta seitsemänkerroksista kerrostaloa, joissa on yhteensä 110 asuntoa. Suurin osa vuokra-asunnoista on yksiöitä ja kaksioita.

Saimaankadun uudet kodit tuovat vuokra-asumiseen hyvän sijainnin lisäksi myös luksusta. Ylimpään kerrokseen rakennettiin laadukas saunaosasto näköalaterassilla, josta on upea näkymä Lahden keskustan ylle. Myös piha-alue on viihtyisä. Kaksikerroksinen, osittain maan alle sijoitettu pysäköintihalli takaa asukkaille toimivan pysäköinnin.

Nastolaan Rakokiven keskustaan Vasaratie 2-4:ään Lahden Talot rakensi kaksi uutta viisikerroksista kerrostaloa, joissa on yhteensä 80 asuntoa. Rakokivessä on iso tasainen etelään aukeava piha-alue ja hyvät parkkialueet. Rakokiven kodit sijaitsevan hyvien palveluiden läheisyydessä.
– Haluamme pitää Nastolan elinvoimaisena ja siksi Rakokiven alue on yksi isoimmista kehityskohteistamme.

Anttosen mukaan keskusta-alueiden uudistuotantoon kohdistunut kysyntä on ollut hyvää.

Opiskelijoiden unelma-asuntoja Niemen kampusalueelle

Suurin osa opiskelija-asukkaistakin vaatii asumiselta nyt laatua: yksiöitä hyvällä sijainnilla järkevään hintaan. Tällaisia koteja myös Lahden Talot haluaa rakentaa. Laatikkotehtaankadun kaksi viisikerroksista A-energialuokan opiskelijataloa jatkaakin Lahden Talojen vahvaa uudistuslinjaa ja kiinteistökannan kehittämistä, joilla vastataan opiskelija-asukkaiden toiveisiin.
− Selvitimme opiskelijoiden toiveita jo ennen suunnitteluvaiheen käynnistämistä yhdessä silloisen Lahden ammattikorkeakoulun kanssa, jotta pystyimme aidosti vastaamaan opiskelijoiden toiveisiin, Anttonen kertoo.

Laatikkotehtaankadun opiskelija-asunnoissa on yhteensä 110 kotia. Taloissa on 80 on tilavaa yksiöitä ja 30 kaksioita, joiden keskipinta-ala on 31,5 neliötä. Kaikissa asunnoissa on suuri lasitettu parveke ja astianpesukone. Lisäksi opiskelijoilla on käytössään viihtyisät yhteiset tilat alimmassa kerroksessa. Yhteisissä tiloissa opiskelijoilla on mahdollisuus esimerkiksi erilaiseen vapaa-ajan toimintaan sekä opiskeluun.

Opiskelija-talojen sijainti on täydellinen − aivan niiden vieressä sijaitsee muun muassa LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampusalue. Opiskelijoilla on mahdollisuus käyttää myös yhteiskäyttöautoa, sillä Lahden Talot tarjoaa asukkaidensa sekä LABn ja LUTn opiskelijoiden käyttöön tuliterän Volkswagen ID.3 yhteiskäyttöauton.
− Haluamme kehittää vuokra-asumisen palveluitamme asukkaillemme. Yhteiskäyttöauto tarjoaa helpon, edullisen ja ekologisen tavan autoilla. Yhteiskäyttöauto mahdollistaa myös sen, ettei kaikkien asukkaidemme tai opiskelijoiden tarvitse välttämättä ostaa omaa autoa, vaan sen voi vuokrata edullisesti ja helposti oman tarpeen mukaan, kertoo Lahden Talojen markkinointipäällikkö Piia Jokiaho.